fredag den 12. april kl.19

Fælles spisning af smørrebrød med et glas vin eller en øl/vand til 100 kr. kl. 18-19.

Fernisering og matiné

Lørdag dem 4. maj kl. 13.30 - 16

Den første halve time foregår i foyeren, hvor vi udover keramik har malerier af Søren Hansen. Det er disse malerier, der skal ferniseres. Sørens datter Therese Sterup-Hansen vil fortælle lidt om sin far.

Kl. 14-16 er der koncert med Mandskor B77 i teatersalen.

Der kan købes forfriskninger i caféen.

Alle er velkomne!

Fri entré.

Årets tur byder på 3 spændende udstillinger.

Turen afvikles fredag den 7. juni 2224 fra kl. 9:00 - ca. 17:30.

Mødested ved bussen på Nygårds plads ved Stationen.

Vi skal se den aktuelle særudstilling: Som et møl mod flammen-Med Martin Bigum & J.F. Willumsen på Willumsens Museum i Frederikssund.

Museet beskriver udstillingen således:

”Som et møl mod flammen. Sådan kan det vist bedst beskrives, dét at lave kunst. Man laver sin kunst, uden at nogen beder én om det. Jeg kan næsten høre den knitren, svitsen, pludselige opblussen og uigenkaldelige brænden-op, der indtræffer, når møllet lokkes af vægens dansende flamme og flyver ind i den. Og så alligevel ikke. For modsat møllet brænder ikke alle kunstnere op. Nogle kommer hele ud på den anden side som en Fugl Phønix, eller en Pegasus.”

Med disse ord som styrende princip udfolder udstillingen sig med et skarpt vinklet fokus på netop det skrøbelige, dristige og for nogle uforståelige og altid fascinerende i kunstnerlivet og den skabede proces. Som et møl mod flammen. Martin Bigum & J.F. Willumsen udfolder netop sider af kunstnerlivet, der ikke altid præsenteres offentligt, men som Bigum af gode grunde har adgang til. Den side, hvor driften mod genopfindelse og nyskabelse også altid indebærer en risiko for at brænde ud eller helt op. Med Bigums helt personlige indgang til den kunstneriske proces åbnes døren til, hvad det vil sige at skildre verden i billeder – både den synlige og usynlige verden – den verden ingen har bedt om. Den verden ingen vidste, vi manglede. Den verden vi, nu hvor den findes, absolut ikke vil være foruden”.

Herfra fortsætter turen til Hillerød, hvor vi besøger Hillerød Kunstforenings udstilling Det nøgne menneske. Med 9 kunstneres bud på temaet.

Det foregår i Annaborg - Huset Annaborg en ejendom opført i 1782/83 af amtsforvalter F.C Brammer - han navngav huset efter sin hustru Anna. Hillerød kunstforening har beholdt navnet og har gjort huset til Kunsthuset Annaborg.

Der vil også blive tid til at spise i Hillerød inden vi køre videre til Nivaagaards Malerisamling.

På Nivaagaards skal vi opleve særudstillingen DA HVERDAGEN STJAL BILLEDET I HOLLAND OG DANMARK -der belyser " I 1600-tallets frodige hollandske kunstliv fandt et markant nybrud sted, da malerne i stigende grad kastede sig over skildringen af hverdagens begivenheder og genstande. I 1800-tallet fulgte Danmark trop med samme motiver i kunsten, der siden blev fremhævet som den danske guldalder. Nivaagaards malerisamling sammenstiller berømmede mesterværker og glemte skatte fra de to perioder i en ny ambitiøs udstilling.

Der er inkluderet en omvisning og eftermiddagskaffe med kage i museets café.

Af Berlingske anmeldes udstillingen bl.a. således: 'Pludselig begyndte de at hore, drikke, danse og slås på malerierne... Scener fra bordeller, døddrukne bønder og hverdagslivets små øjeblikke. Tag til Nivaagaard, og nyd den fremragende særudstilling…’

Tilmelding til turen kan ske ved indbetaling af 400 kr. med MobilePay 93423, via bank 1551-2145715 eller kontant ved fernisering og matiné lørdag den 4. maj kl. 13.30.

NB følgende er links til udstillingerne: