Vandreskulpturen

Skulpturen - Vandreskulpturen

Skulpturen "Dansende kvinde", skabt af kunstneren Peter Hesk Møller, blev købt for mange år siden på en udstilling med hans værker.

Det blev allerede på det tidspunkt bestemt af Brøndby Kunstforenings bestyrelse, at den skulle bruges som "Vandreskulptur" - uddelt én gang årligt på generalforsamlingen til et medlem, - ikke efter egentlig og særlig fortjeneste, men mere som en slags påskønnelse af "usynlig" trofasthed som interesseret medlem.

Bestyrelsen inviterede Peter Hesk Møller til at komme og holde foredrag og fremvisning af sin metode som kunstner.

Det foregik dengang i den store sal på den skole, der i dag hedder Brøndbyøster skole, men dengang Lindevangsskolen.  Et sted, vi brugte meget, både til generalforsamling, andre store arrangementer, m.m. udover at foreningens malehold havde lokaler der.

Peter Hesk Møller demonstrerede meget levende den metode, der hedder "Cire perdue", hvilket oversat fra fransk betyder ”tabt voks"

En metode, kendt fra oldtiden til fremstilling af genstande.

Cire Perdue går ud på, at hver enkelt skulptur modelleres i voks. Den færdige voksskulptur indstøbes i en gibsklump. Gipsklumpen (formen) med voks varmes op i en keramikovn. I denne proces smelter og brænder al voksen væk, således at der nu er et hulrum i gibsformen, der hvor voksen var. Den flydende bronze hældes ned i hulrummet i gibsformen. Herefter slås gibsformen i stykker for at få bronzeskulpturen ud. Bronzeskulpturen efterbearbejdes, pudses eller glattes, forgyldes, hvis det er påkrævet af kusntneren, poleres og eventuelt patineres. Metoden tillader kun én støbning i samme form.

Alt det fortalte Peter Hesk Møller - og demonstrerede meget illustrativt sin fremgangsmetode, så vi endnu mere kan glæde os over den smukke skulptur...

Alle vandreskulptur-modtagere har - efter et år - haft svært ved at skulle afhænde deres elskede "Dansende Kvinde” ved generalforsamlingen til en ny lykkelig modtager.

Alt dette til orientering fra Agnete Sørensen, tidligere formand, som var til stede ved kunstnerens foredrag.

Brøndbyøster, marts 2020